Mini Album "Day after day"


Hi allemaal,

Ik heb weer eens een mini album gemaakt, met tutorial!
Het is altijd lastig om mooie foto´s te maken van een album dus heb ik ook een kort filmpje voor jullie

De buitenkant heb ik wel versierd maar de pagina´s heb ik nog kaal gelaten, kan dus nog alle kanten op. Voor de buiten kant heb ik blauwe bloemen gemaakt, deze zijn op kleur gebracht met distress inkt. De rug heb ik bekleed met blauw fluwelen boekbinders linnen, toen ik dit fluweel zag was ik verkocht, echt heel mooi. 


Het album heeft 3 pagina's en wordt dmv een lintje dichtgehouden. Het gebruikte papier is het meeste uit 3 verschillende designblokken van Craft Sensations en ook een enkele vel uit een blokje van Sparky & Marie.


Door het hele album zijn er pockets met tags te vinden. De tags zijn voorzien van een kantje en een touwtje. Zoals je ziet heb ik de tags gemaakt met een pons, deze is van Vaessen.


In het album zijn ook flapjes te vinden, hiervoor heb ik ook vaak een hoekpons van Vaessen gebruikt. 


Ik hoop dat jullie het mooi vinden en wanneer dat jullie het ook willen maken, dan is de tutorial hieronder te vinden. Ook zou ik het leuk vinden als je je album wilt delen op mijn Facebookpagina: Bianca's scraps.

Liefs Bianca.

Tutorial:

De kaft maak ik van 3 stukken greyboard van 2mm dik.
2 stuks van 15x15cm en 1 stuk van 4.5x15cm. Ik bewaar een stukje afval om als passtukje te gebruiken.


Dan neem ik een stukje boekbinders linnen (kan ook stof, mooi papier of ductape zijn) van 20x12cm, In het midden lijm ik het kleine stukje greyboard, dit wordt de rug.


Met het passtukje bepaal ik de afstand tussen de rug en de kaft, ongeveer 2mm dus. en lijm ook deze vast.


Dan vouw ik onder en boven de randen om, lijm ik ook vast.


Met een vouwbeen wrijf ik de stof goed tussen de spleetjes.


Nu zit de kaft vast aan de rug.


Voor de rest van de kaft gebruik ik 2 stukken designpapier van 14.5x21cm, deze lijm ik tegen het boekbinderslinnen aan.


De hoeken snij ik schuin af op ongeveer 2mm van de punt, hiervoor gebruik ik dus ook het passtuk.


Ik vouw en lijm 1 zijde alvast naar binnen en duw met de vouwbeen het hoekje een beetje naar binnen.


Zo lijm ik alle zijdes vast en is dit je resultaat aan de binnenkant.


En dit is de buitenkant, wordt al een boekje.


Voor de binnenkant neem ik een stukje dun kraft papier van 6.5x14.5cm en plak deze in het midden. OOk de randen duw ik nu voorzichtig met een vouwbeen in. Paar keer het album open en dicht doen, dan zorgen dat het goed gaat vast zitten.


Dan lijm ik links en rest 2 stukken kraft van 14.5x14.5cm.


De binding maak ik van dik kraft papier, neem een stuk van 10x14cm en ril deze op elke cm. Vouw het dan op dal-berg-dal, dal-berg-dal, dal-berg-dal. 


Aan de achterkant plaats ik in de 3 bergjes een stukje tape en lijm.


Lijm het goed vast en dan is dit je voorkant:


De binding kan je nu in het midden goed vastlijmen:


Ik lijm nog een extra stukje kant over lijn waar het papier het stof raakt, gewoon omdat ik dat leuk vind. Maar is ook handig als je net niet recht of als er een stukje open staat te verdoezelen.


Aan de binnenkant lijm ik in het midden ook aan beide kaften een stukje kant, dit wordt de sluiting. Neem een royaal stuk je kunt het altijd nog afknippen.


Dan bekleed ik de kaft met designpapier van 14x14cm.


Aan beide binnenkanten van de kaft maak ik een schuine pocket. Hiervoor neem ik een stuk cardstock van 15x15cm en snij deze schuin door. De rechte zijdes ril ik op 1cm en snij dan schuin weg.


Deze lijm ik op de kaft en bekleed ik met designpapier, dat 0.5cm kleiner is. Ik bekleed altijd al het cardstock met designpapier dat 0.5cm kleiner is. 


Dan ga ik aan de eerste pagina beginnen. 
Neem een stuk cardstock van 27x14 en ril dit op 14cm, dit is je basis pagina.


Ik maak van een stuk cardstock van 3.5x16cm een "Belly" ril deze aan beide zijdes op 1 cm en snij het schuin weg.


Ik maak een pocket van een stuk cardstock van 15x8 en ril 2 korte en 1 lange zijde op 1cm en snij het schuin weg.


Aan de binnen zijde van je basispagina komt de "Belly links en de pocket rechts, ik lijm nog niets vast, wil eerst straks designpapier plaatsen. 


Onder de Belly plaats ik een stuk cardstock van 12.5x12.5cm en voor de pockets maak ik 2 tags van 6x13cm. 


Aan de voorzijde van de pagina wil ik een schuine pocket, let op: de achterkant van de korte zijde van 13cm breed wordt de voorzijde daar waar nu de pocket op zit. 
Ik neem een stuk cardstock van 14x14cm en snij deze schuin door en ril de rechte zijdes op 1 cm, knip dit schuin weg.


1 pocket bewaren we voor pagina 3, de andere kom dus aan de voorkant. 


De achter zijde krijgt 2 flapjes, zowel boven als onder. Neem 2 stukken cardstock van 9x14cm en ril aan 1 lange zijde op 1 cm, snij dit schuin weg. Ik heb de andere hoeken bewerkt met een hoekpons, maar dat hoeft natuurlijk niet.


Zo komt het dan op de achterzijde:


De voorkant is dus de pagina van 13x14cm bekleed ik alvast met designpapier en ik plak de pocket erop.


De rechterpagina aan de binnenkant bekleed ik ook alvast met designpapier en lijm de pocket erop


Voor de achterzijde van de pagina ga ik 8 rondjes ponsen van +/-1 cm


Lijm er 4 op elkaar en maak er in het midden een rondje in, in dat rondje komt een brad.


Dan plaats ik eerst op de flapjes designpapier en leg ik deze op de pagina. Ik meet uit waar ik de sluiting wil hebben en zet daar een punt.


Daar waar de punt staat maak ik een gaatje voor de brad.


Ik plaats ook een stukje koord door 1 gaatje, maar blijf onder het rondje, het touwtje klem ik om de brad.


Dan lijm ik deze flapjes op de pagina.


Door het touwtje te wikkelen onder de rondjes heb je een sluiting, duw de brad dus niet te hard aan!


Bekleed nu de binnenkant van deze pagina met designpapier, zodat je niets meer ziet van de brads.


Nu hebben we bijna pagina 1 klaar, alleen nog de linkerkant van de binnenkant... lijm de "Belly aan de onderkant vast.


De bovenkant nog niet! plaats wel alvast een stukje designpapier erop en snij alvast het andere designpapier. Helemaal links plaats je een strookje dubbelzijdige tape van +/-1cm:


Lijm nu de pagina in het album op de eerste binding, druk dit goed aan!


Nu plaats je het designpapier en lijm je de "Belly" vast aan de bovenzijde.


Je eerste pagina is nu klaar!


Pagina 2:
Neem een stuk cardstock van 28x16cm, ril deze op 14. Ril ook de beide lange zijdes op 1cm en snij het gearceerde weg.


Dan hou je dit over. Ik heb in het midden met een ronde pons een inkeeping gemaakt, dit kan ook eventueel met een Euro.


In deze pocket gaan we 2 "kaarten" plaatsen, neem hiervoor 2 stukken kraft van 27x13.5 en vouw deze doormidden. Ik heb de hoeken bewerkt met een hoekpons.


Het designpapier wil ik ook voorzien van een rondje, dus plaats ik het designpapier eerst tegen de bovenste rand, half rondje omtrekken en dan onderste rand en trek daar ook het halve rondje om.


Dan knip ik de buitenste lijn uit en past het precies.


De achterkant lijm ik vast, de voorkant nog niet... 


De pocketpagina kan je ook dicht lijmen.


Dan plaats ik deze met tape ook in het album op de middelste binding.


En dan het designpapier erop.


De kaarten bekleed ik ook met designpapier en kunnen er nu in, 1 flap naar voren en 1 flap naar achteren.


Dan de laatste pagina:
Neem een stuk cardstock van 14x28cm rillen in het midden, op 14cm dus.


De achterzijde krijgt de schuine pocket, die we tegelijk met de schuine pocket van pagina 1 hebben gemaakt.


De voorzijde krijgt weer een "Belly" maar dan dwars. hetzelfde formaat als pagina 1:
3.5x16cm beide zijdes rillen op 1 cm en snij het schuin weg.
Hieronder komt weer een kaart van 12.5x12.5


Dan maak ik 2 pockets van cardstock van 16x9, ril deze op de 2 korte zijdes en 1 lange zijde op 1cm. Snij het schuin weg.


Deze komen aan de binnenzijde op de onderstaande manier:
Check wel even of je de basis nog dicht kunt vouwen!


Dan bekleed ik de binnen zijde met designpapier en plaats de pockets.


Ook de achterzijde maak ik af door designpapier te plaatsen en dan de schuine pocket.


De voorste pagina lijm ik alleen de belly aan de rechterkant vast.


Dan lijm ik het geheel op de laatste binding:


Dan het designpapier en de belly.


Ook de kaart krijgt designpapier en plaats ik onder de belly.


Nu is het album af en kan je gaan versieren!


De bloemen heb ik gestanst met een stans van ECD 


En op kleur gebracht met distress inkt. 

Wil je meer weten over de gebruikte techniek dan kan je dat nalezen op 1 van mijn eerdere blogposten:



Geeft een mooi resultaat toch...


 

Reacties

Populaire posts