Luchtballon


Hallo allemaal,

Naast kaartjes en mini albums kan je ook hele leuke andere dingen maken van papier. Ik heb deze keer een luchtballon gemaakt en voor de liefhebbers is er ook een tutorial toegevoegd.

Met embossingpoeder is de tekststempel "Fly if you dare" op een banner verwerkt.


Een rietje houdt alles bij elkaar, om het rietje heb ik een strikje gemaakt en bovenop een kraaltje gelijmd.


Tutorial

Ik heb 6 rondjes uit zwart cardstock gesneden van +/- 9cm, 6 rondjes uit designpapier van +/- 8cm en 3 rondjes van +/- 3cm uit zwart cardstock.


De 6 zwarte rondjes en de 6 rondjes designpapier heb ik geruwd en bewerkt met inkt.


De 6 rondjes designpapier heb ik op de 6 rondjes zwart cardstock geplakt.


Op de achterzijde heb ik in het midden tape van 3mm geplakt en daarnaast een rillijn getrokken. Heb je geen 3mm tape dan zorg je dat je vanuit het midden een dubbel rillijn van ongeveer 0.5cm uit elkaar zet.


Ik plak 2 x 3 stuks op elkaar, maar zorg dat ik iets van de rand af blijf.


Nu heb ik 2 halve stukken. Deze plak ik aan 1 zijde ook aan elkaar vast. Dus 1 zijde bl


Ik neem nu 6 stukjes bakerstwine van +/-25 cm.


Met een rilpen ga ik een beetje de randen openmaken.


Nu kan ik het bakers twine erin/erop lijmen. Bovenin laat ik +/-1cm uitsteken en onderin lijm ik de laatste +/-3 cm niet vast. Dit doe ik 5x de ene zijde die nog niet dicht is gelijmd laat ik nog even vrij.


Nu verwijder ik de tape aan de achterzijde(binnenzijde), het stukje bakers twine (+/- 1cm) stop ik naar binnen. Het rietje schuif ik erin en laat ik aan de bovenkant 1.5cm uitsteken. Plak de laatste flap dicht en plaats ook daar bakers twine. Dan heb je het onderste resultaat:


Ik neem nu een stuk zwart cardstock van 7x13cm. Dit ril ik op 2-4-6-8-10-12cm. De lange zijde ril ik 1.5-5.5cm


De hoekjes, waar een kruis staat, kunnen worden weggeknipt:


De boven en onderzijde knip ik in tot aan de rillijn:


Alle flapjes knip ik nu schuin weg, zie ook foto:


Van designpapier knip ik 6 stukjes designpapier van 1.5x3.5cm. Het designpapier ruw ik en bewerk ik met inkt. Daarna kan het worden opgeplakt.


Ook de randen van het zwarte cardstock bewerk ik met inkt.


Het flapje van 1cm plak ik nu vast, zodat je een soort kokertje krijgt.


De 3 rondjes van zwart cardstock van 3 cm bewerk ik ook met inkt. 2 van de 3 cirkels krijgen ook in het midden een gaatje.


Om het gaatje goed rondom het rietje te kunnen plaatsen knip ik ze een beetje in:


Ik schuif het rondje alvast om het rietje om te kijken of het past.


De flapjes aan de bovenkant van het kokertje vouw ik naar binnen, mochten de flapjes te lang zijn dan knip ik er een paar mm af. Hierop plak ik een rondje met een gaatje. 


Ik plak voor de stevigheid ook een rondje in de binnenkant. Zorg er wel voor dat ze gaatjes op elkaar zitten.


Dan schuif ik het kokertje over het rietje en plak de onderkant dicht. Ik doe ook op het uiteinde van het rietje een beetje lijm, zodat hij vast op de bodem komt te zitten. Zorg wel dat de punten van de koker gelijk zitten met de "punten" van de ballon


Laat dit even drogen.
Nu ga ik de bovenzijde van het kokertje voorzien van een rand dubbelzijde tape.


Zodra de beschermfolie eraf gaat plak ik eerst het bakers twine vast. 


Daarna plak ik nog een keer een strook dubbelzijdige tape. Dan zit het bakers twin goed vast. Ik knip de uiteindes af.


Een stukje kant plak ik over de tape.


Door de gaatjes heen blijft de tape nu plakken. Om dit op te lossen strooi ik er wat glitters erover. 


Op de bovenkant van rietje plak ik een kraal.


De basis is nu klaar en kan worden versierd.

Ik heb niet zo heel veel versierd, maar onder de kraal heb ik een strikje gemaakt van kant.


Op het rietje heb ik een banner geplaats. Op een stukje cardstock heb ik de toepasselijke tekst gestempeld met roze embossingpoeder. Daarna gemat op een stukje designpapier.


En als laatste nog 3 bloemetjes erbij geplaatst.


Ik heb de volgende Craft Sensations materialen gebruikt.

Design pad, Looks to Love.


Tekst stempel "Fly if you dare"" zie je in de set rechts onderin.


Bakers Twine.

Glitters. 


De onderstaande artikelen heb je ook nodig:


  • Rietje.
  • Cardstock.
  • Stukje kant.
  • Kraaltje
  • Bloemetjes.
  • ronde snijmallen of cirkelsnijder

Ik hoop dat jullie het een leuk projectje vonden.

Liefs Bianca



Reacties

Populaire posts