Mini Junk Journal

Ik kom regelmatig junk journals tegen, ziet er super leuk uit, alleen ben ik niet zo'n schrijver... maar wel leuk om zo je vakantie ofzo bij te houden... Dus een mini versie gemaakt, kleine pagina's dus niet veel tekst nodig en toch kan je doodles, foto's, tickets, entreebewijzen enzo toevoegen, leuk compact en makkelijk mee te nemen. Heb het in Midori stijl gemaakt zodat je makkelijk de pagina's kunt verwijderen of toevoegen. Ook is het leuk om deze weer te verwerken in een grotere versie...


Eigenlijk moet je gebruik maken van allerlei oude verzamelende materialen, enveloppen, leuke papiertjes e.d. ik heb er wel een paar, maar heb ook zelf papier oud gemaakt, natuurlijk ook veel gewerkt met inkt(ik kan niet zonder... hierdoor laat je alles bij elkaar passen)

Onderstaande materialen heb ik gebruikt:



Vel plaatjes, printable (dus zelf geprint)
Haar elastiek, Zeeman
Zakjes, Kimya verpakkingen
Envelop
Papier uit oud boek
Muziek papier uit oud boek
Wit print papier normaal
Lijntjes papier uit een schrift
Vloei papier, zat bij een paar schoenen
Craft cardstock
Doilie
Gaasverband, Kruidvat


Werkwijze: 

De envelop is 14.5 cm x 10 cm en ga ik gebruiken als de kaft. Ik vouw hem dubbel, lijm de flap alleen in het midden op de vouwlijn vast en heb meteen 2 pockets:


De pagina's worden dus maximaal 13.5 cm x 9.5 cm, deze worden dubbel gevouwen.
Het bruine zakje is 13.5 cm x 7 dus past perfect. Wil het gaan gebruiken als extra pocket, dus snij ik 1 mm van de onderkant af, vouw het dubbel, aan de kant waar ik een mm heb afgehaald haal ik een half rondje uit, kan met een pons of dmv een euro tekenen en uitknippen. Nu heb ik aan weerszijden nu een pocket:


Het muziek papier en het papier met tekst uit een oud boek scheur ik op maat, zodat het niet te netjes is en hierdoor lijkt het ouder. Ik maak er van ieders 2, dus dit zijn in totaal alweer 8 pagina's (vouw ze dubbel) Om erover te kunnen schrijven breng ik een dun laagje gesso aan:


Dan ga ik van het lijntjes en printpapier "koffie papier" maken, er zijn heel veel verschillende manieren voor, ik doe het als volgt:
Verfrommel het papier:


Stop het papier in een bakje met wat water en koffiedrap, dompel het onder en zorg dat er koffiedrap op het papier ligt:


Haal het voorzichtig eruit, het scheur gemakkelijk!


Nu voorzichtig een beetje gladstrijken en laten drogen aan de lucht of met een heattool.


Koffiedrap eraf borstelen, ik gebruik een kwast hiervoor:


Dit is het eindresultaat, van wit printpapier naar vintage:


Snij/knip het zelfgemaakte vintage lijntjes en witte papier 2x op maat 13.5 cm x 9.5 cm en weer 8 pagina's klaar.
Snij/knip ook het vloeipapier op maat 13.5 cm x 9.5 cm, ook 2 stuks, dus totaal 4 pagina's.
Als laatste ook nog de doilie dubbelgevouwen ertussen en weer 2 pagina's...

Nu heb je 11 items die dubbelgevouwen 22 pagina's zijn en een kaft. Deze kan je dmv het het haarelastiek binden.


Het is al een beetje vintage, maar voor mij niet genoeg, aan de slag met inkt. Heb zwart, groen en bruine distress inkt gebruikt, langs de randen maar ook soms het gehele papier. Op de foto heb ik de linkse pagina's bewerkt en zijn de rechtse nog niet gedaan, wat een verschil...


Voor de voorkant heb ik een plaatje gemat op cardstok en daaronder gaasverband op kleur gebracht met distress inkt en verfrommeld.


De rest van de plaatjes heb ik her en der in het boekje gebruikt, ook leuk om de pagina's lekker te doodlen.







Het boekje is af, erg leuk om te maken, maar nog leuker als het helemaal vol is geschreven en doodles, foto's, kassabonnen, entreebewijzen enzovoort in verwerkt zijn.
Het is niet moeilijk en je hebt niet veel nodig om dit te maken, lekker werken met oude gebruikte materialen is super leuk.

Mocht je nou geïnspireerd zijn en ook een junk journal gaan maken, laat deze dan zien op mijn Facebookpagina...  Bianca's Scraps ben zo benieuwd.

Liefs Bianca

Reacties

Populaire posts